Vanliga frågor

Medlemskap & mitt konto

Vad innebär det att vara medlem på Sportlala?

Som medlem tillhör du EN AV SVERIGES största medlemsbaserade ONLINE SHOPPINGKLUBBAR INOM SPORT OCH FRITIDSARTIKLAR. Här får du tillgång till exklusiva kampanjer med eftertraktade varumärken. Varje dag lanseras nya kampanjer på Sportlala.se och i nyhetsbrev direkt till din inbox. Men skynda dig då kampanjerna är tidsbegränsade och det är först till kvarn som gäller!

Är det gratis att vara medlem?

Det är gratis, så bjud gärna in dina vänner också!

Vad gör Sportlala med mina personliga uppgifter?

All personlig information du registrerar hos Aktivators AB behandlas enligt Personuppgiftslagen(PUL), läs vidare under Sekretess.

Jag har glömt mitt lösenord – hur gör jag?

Klicka på länken Har du glömt lösenordet?... och fyll i den e-postadress som du angav vid registreringen. Då skickas en återställningslänk som är giltig i 24 timmar.

Jag har begärt en återställningslänk men det kommer inget till min mail?

Beroende på belastning kan det dröja upp till ett par minuter innan ett e-post med återställningslänk skickats ut till din e-postadress. Tänk på att om du begär ytterligare återställningslänkar måste du invänta det senaste för att det skall fungera. Ibland kan vårt utskick hamna i skräpkorgen. Detta kan bero på inställningarna i programvaran eller domänen som hanterar din e-post. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta vår Kundservice.

Kan jag byta lösenord?

När du är inloggad, klicka på Mitt konto högst upp på sidan och sedan på Ändra mitt lösenord. Fyll i det nuvarande lösenordet i fältet Nuvarande lösenord och sedan det nya lösenordet i fälten Nytt lösenord samt Bekräfta lösenord. Klicka sen på knappen Fortsätt.
Du kan använda stora och små bokstäver, siffror 0 - 9 samt specialtecken (&#/€) i ditt lösenord.

Varför får jag inga nyhetsbrev?

Ibland hamnar vårt nyhetsbrev i skräpkorgen. Detta kan bero på inställningarna i programvaran eller domänen som hanterar din e-post. Hittar du inte vårt nyhetsbrev i skräpkorgen är du självklart välkommen att kontakta vår kundservice så hjälper de dig vidare.

Jag vill inte ha nyhetsbrevet längre, hur gör jag?

Du kan avregistrera dig genom att logga in och gå till Mitt konto och klicka på länken Prenumerera eller säg upp min prenumeration av nyhetsbrev .

Kampanjer

Varför är kampanjerna tidsbegränsade?

Genom att tidsbegränsa kampanjerna kan vi få ett bättre pris. Tidsbegränsningen innebär också att vi kan erbjuda kampanjer med varumärken som i vanliga fall inte sänker priset på sina produkter. Så passa på, det är först till kvarn som gäller!

Hur kan priserna vara så låga?

Vi har bra avtal med varumärkesleverantörerna, eftersom våra kampanjer är tidsbegränsade kampanjer. Vi har även låga omkostnader och har heller inga dyra hyror för lager eller butik. Produkterna är alltid original och äkta vara.

Är det originalprodukter till så låga priser?

Kvaliteten och äktheten på varorna garanteras genom att vi samarbetar direkt med moderbolaget som äger varumärket eller deras officiella representanter.

Kan varorna ta slut?

Ja, det kan de. Vi har alltid ett begränsat antal varor i olika färg och storlek. De som är först in på kampanjen har störst chans att göra de bästa fynden. Vi har en lagersaldofunktion som talar om när varan är slutsåld och då registreras det även på sajten.

Hur lång är leveranstiden?

Vi försöker uppskatta och ange leveransdatum för respektive produkt på hemsidan, dvs. den dag du som kund kommer få ett sms att varan finns att hämta eller att den har kommit i din brevlåda. Beställer du flera produkter så styr det leveransdatum som ligger senast. Normalt sett har vi en leveranstid på 10-12 arbetsdagar efter avslutad kampanj. Leveranstiden för aktuell kampanj kan också bero på hur lång leveranstid våra leverantörer behöver för frakten av varorna till oss. Ibland avropar vi order från andra länder och då kan det ta lite längre tid, vilket avspeglar sig under aktuell produkt på hemsidan.

När kommer ni att ha en kampanj tillsammans med mitt favorit varumärke?

Vi är alltid tacksamma för tips då detta hjälper oss att erbjuda våra kunder ett bredare utbud. Skicka gärna ett e-post till vår kundservice så vidarebefordrar de dina önskemål till våra produktansvariga.

Beställning

Kan jag avbeställa en eller flera produkter?

Det går bra att avbeställa fram till dess att din beställning har hanterats av vårt lager. Efter att beställningen har hanterats har du självklart möjlighet att nyttja din ångerrätt om du inte längre är intresserad av produkterna.

Kan jag ändra storlek eller färg på produkter på min beställning?

Om din order inte redan är packad och skickad kan det finnas möjlighet att ändra din order, men det är inget vi kan garantera. Kontakta kundtjänst på support@sportlala.se snarast om du vill göra en ändring.

Går det att ändra leveransadress/mottagare på min beställning?

På ordrar som inte betalats med faktura kan vi ordna detta innan beställningen har skickats. Ta kontakt med kundservice support@sportlala.se så hjälper de dig vidare.

Kan jag ändra storlek eller färg på produkter på min beställning?

Nej, dessvärre går det inte att ändra en order.

Jag glömde att använda kampanjkoden, kan ni lägga till den på min beställning?

Dessvärre har vi ingen möjlighet att registrera kampanjkoder i efterhand, men självklart kan du nyttja kampanjkoden vid ditt nästa köptillfälle, förutsatt att den fortfarande är aktiv.

En produkt försvann ur min kundkorg när jag skulle slutföra mitt köp?

Antalet varor i kampanjerna är alltid begränsade och ibland kan det vara extra stort tryck på vår hemsida. Vid en kampanjstart gäller det därför att vara snabb för att göra de bästa fynden. Produkterna i din kundkorg reserveras först när du har valt betalsätt och kommit till steg 2 i kassan.

Jag har inte fått någon orderbekräftelse

Beroende på belastning kan det ibland ta ett par minuter innan orderbekräftelsen skickas till din e-postadress. Är du osäker på om ditt köp har registrerats kan du kontrollera detta genom att gå in under Mitt konto och klicka dig vidare till Mina beställningar.
Vill du ha en ny orderbekräftelse kontakta Kundservice så kan de skicka ut en ny till dig.

Returer och reklamationer

Hur gör jag en retur?

Du har möjlighet att skicka tillbaka delar eller hela din försändelse i retur inom 14 dagar. För att returnera följ nedanstående steg:

  1. Ladda ner retursedeln här.
  2. Skriv ut denna retursedel (sida 1 och 2) och fyll i kontaktuppgifter samt returorsak.
  3. Adressen står på sidan. Klipp ut adressen och sätt fast på paketet.
  4. Returnera försändelsen och medsänd denna retursedel.
  5. Utbetalning sker efter att vi mottagit produkten, granskat och registrerat den.
Du kan skicka returen med valfritt fraktbolag. Det är inte möjligt att returnera hygienartiklar såsom underkläder och badkläder om förseglingen är bruten.

Vad händer efter att jag har gjort en retur?

Vi kommer återkoppla till dig via mail så snart din retur är hanterad. Efter att vi har mottagit din oanvända vara tar det 3-5 arbetsdagar innan återbetalningen samt leveranskostnaden som uppkom vid köp syns hos er. Notera att avsändaren av återbetalningen kommer stå som Aktivators AB på erat konto.

Mitt paket var trasigt när jag fick hem det- vad gör jag?

Sportlala ansvarar för produkter som skadas eller kommer bort vid leverans till kund. Vid mottagande av paketet är det viktigt att kontrollera så att det inte blivit skadat under transporten. Om det skulle ha skett en skada ber vi dig I första hand anmälda detta direkt på utlämningsstället, eller kontakta våran kundtjänst på support@sportlala.se.

Hur gör jag om jag vill byta en vara?

Eftersom Sportlala tillhandahåller kampanjer som både är tids- och volymbegränsade är det i de flesta fall inte möjligt att byta varor. Om du vill veta mer om bytesrätten för en speciell vara ber vi dig kontakta kundtjänst på support@sportlala.se

Hur gör jag om jag vill reklamera en vara?

Sportlala följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer vid reklamationer och garanterar att de varor du beställt är felfria vid leveransen. Skulle du få en defekt eller fellevererad vara ber vi dig att kontakta vår kundservice snarast möjligt, dock senast två månader efter mottagandet av produkten. Kontakta alltid kundtjänst innan du skickar tillbaka en vara.

Vi står självklart för fraktkostnaden tillbaka vid felleveranser samt defekta varor. Bristfälliga eller transportskadade varor ersätts om möjligt med ny vara. Om vi inte kan erbjuda en likvärdig produkt, återbetalas pengarna till fullo, inklusive frakt.

Öppet köp?

Du får skicka tillbaka delar eller hela din order i retur inom 14 dagar. Du kan inte returnera hygienartiklar som underkläder och badkläder om förpackningen är bruten. Om du är osäker och undrar vad som gäller för din vara kontakta gärna kundtjänst på support@sportlala.se.

Priser och betalningsfrågor

Vilka olika betalningsalternativ finns?

Du kan välja att betala via faktura, kortbetalning via DIBS och Swish.

Hur fungerar min rabattkod?

Du skriver in din värdekod på anvisad plats i kassan och trycker validera. Du ser direkt en grön symbol respons på om din kod är giltig. Summan som är avdragen ser du på nästa sida innan du bekräftar din betalning. Det går inte att kombinera olika rabattkoder med varandra, om inget annat har angivits.

Hur fungerar LalaCoins?

Dina LalaCoins ser du i kassan om du klickar på Eventuella LalaCoins. Om du vill använda dina LalaCoins för att betala din order kan du välja det.

Vad ingår i priset på produkterna?

Priserna är i svenska kronor och inkluderar moms. Fraktkostnaden ingår vid köp över 700kr annars ligger den på 49kr.

Är det säkert att betala med kort?

Sportlala kan garantera ett tryggt köp via betalningslösningen DIBS.
Så här går en betalning med kort genom DIBS tjänster till när du som kund betalar med ditt VISA, Master Card, Diners Club eller American Express:

  1. När ett köp genomförs slussas du som kund in i ett särskild betalfönster
  2. Betalrutan ligger i DIBS betalserver med full säkerhet med finesser så som SSL-certifikat och 3D-Secure
  3. I betalfönstret genomförs betalningen och du slussas sedan tillbaka till webbutiken
Systemet är framtaget för att maximera din säkerhet. Vi kan aldrig se några kortnummer.

Hur går ett köp med faktura till?

Vid köp med faktura kommer vår partner Fortus International Finance AB att göra en kreditupplysning på dig. Det är därför viktigt att du fyllt i alla dina uppgifter rätt så att kontrollen mot personregistret ska kunna genomföras på ett korrekt sätt. När du väljer att betala med faktura tillkommer en aviavgift och mot ytterligare avgifter kan du välja att dela upp fakturabeloppet.

Frakt och leverans

Vad är det för leveranstid?

Den förväntade leveranstiden av varan framgår av orderbekräftelsen, i kassan och/eller på den aktuella kampanjsidan. Köper man varor från olika kampanjer tas den leveranstiden som är senast leveransdatum.

Vad kostar frakten?

Vi har ett fast pris på 39kr. Vid köp över 700 kr är frakten gratis. Vid större paket kan specialfrakt tillkomma.

Varför får jag inte med någon returfraktsedel?

Av miljöskäl väljer vi på Sportlala att inte skicka med retursedel. Istället finns den på hemsidan och kan skrivas ut vid behov. Du hittar en returfraktsedel här.

Hur levereras min order?

Vi skickar med båda DHL och Postnord, och beroende på hur många varor så levereras order i brev, kartong eller påse. Det kan även bli en delad leverans då order skickas från 2 olika lager.

Kommer varan till min brevlåda eller måste jag hämta ut den?

Varor som är tillräckligt små för att skickas som brev kommer till ditt brevinkast. Varor som är större skickas som paket till närmsta postutlämningsställe. Du blir då aviserad via SMS när ditt paket finns att hämta ut. Har du inte hämtat ut din försändelse efter 7 dagar skickar posten en brevavisering till din angivna leveransadress.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?

Om ett paket inte hämtas ut inom 14 dagar från att det har anlänt på hämtningsplatsen så skickas det i regel tillbaka till SPORTLALA. Om detta beror på att du som kund har valt att inte hämta ut paketet så tillkommer en avgift på 150 SEK. Därför är det väldigt viktigt att du har angivit rätt telefonnummer och adressuppgifter så att paketet inte skickas tillbaka på grund av detta.

Att handla till Norge

Vad kostar frakten?

För varor upp till 32 kg kostar frakten inkl. utkörning 120 SEK.

Notera dock att för adresser belägna norr om Bergen tillkommer en avgift om 90 - 110 SEK som debiteras direkt från vår fraktpartner UPS.

Vid större paket kan specialfrakt tillkomma.

Tillkommer det några ytterligare avgifter?

Vår fraktparter UPS förskottsbetalar tull och moms till de norska myndigheterna för att underlätta och påskynda hanteringen.

För detta tar UPS en avgift om 3% av ordervärdet eller lägst 155 SEK.

Denna avgift samt norsk tull och moms debiteras direkt från UPS.

Trygghets- och prisgaranti

Öppet köp

För att du alltid ska känna dig trygg och nöjd med ditt köp så erbjuder Sportlala 14 dagars öppet köp. Detta för att du som kund alltid kan känna dig trygg att när du köper en vara så kan du får du försäkra dig om att du är nöjd med ditt köp.

Prisgaranti

Vi på Sportlala erbjuder dig som kund marknadens bästa priser. Därför erbjuder vi dig följande garanti: Om du köpt en vara på kampanj hos oss och inom 7 dagar från den dag du köpte varan hos oss hittar samma vara till ett billigare pris betalar vi tillbaka mellanskillnaden mellan vårt pris och det lägre priset till dig. Detta gäller i antingen en svensk fysisk butik, eller i en svensk internetbutik som handlar i SEK.

För att du ska få återbetalning av mellanskillnaden måste du uppvisa för oss att varan av samma märke, modell, färg och storlek kan köpas billigare av dig som kund någon annanstans. Du får då påvisa detta genom att skicka oss en annons, länk, eller annat som entydigt visar detta (skärmdumpar godtas inte). I den händelse frakt-, tull- eller andra avgifter tillkommer på konkurrenters priser, skall alla sådana avgifter inkluderas vid jämförelse. En prisgaranti går ej att kombinera med Sportlalas övriga rabatter såsom värdekoder, kampanjer eller andra erbjudanden.