Handla för 700kr och få fri frakt! Läs mer

Returer och reklamationer

Hur gör jag en retur?

Du har möjlighet att ångra hela eller delar av din order inom 14 dagar från det att du mottagit dina varor. Du som kund står då för returfrakten.

För att ångra ett köp, klicka här och följ instruktionerna.

Vi godkänner alla returer förutsatt att produkten inte utsatts för någon skada. Undantaget är hygienartiklar, för att returnera dessa krävs att förseglingen inte är bruten.

Mitt paket var trasigt när jag fick hem det, vad gör jag?

Sportlala ansvarar för produkter som skadas eller kommer bort vid leverans till kund. Vid mottagande av paketet är det viktigt att kontrollera så att det inte blivit skadat under transporten. Om det skulle ha skett en skada ber vi dig I första hand anmäla detta direkt på utlämningsstället, eller kontakta våran kundtjänst

Hur gör jag om jag vill reklamera en vara?

Kontakta Sportlala's kundtjänst med ordernummer, berörda varor samt anledning till reklamationen så återkommer vi med intstruktioner.

Sportlala följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer vid reklamationer och garanterar att de varor du beställt är felfria vid leveransen. Skulle du få en defekt eller fellevererad vara ber vi dig att kontakta vår kundservice snarast möjligt, dock senast två månader efter mottagandet av produkten. Kontakta alltid kundtjänst innan du skickar tillbaka en vara.

Vi står självklart för fraktkostnaden tillbaka vid felleveranser samt defekta varor. Bristfälliga eller transportskadade varor ersätts om möjligt med ny vara. Om vi inte kan erbjuda en likvärdig produkt, återbetalas pengarna till fullo, inklusive frakt.

Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp genom att meddela detta inom 14 dagar från det att du eller ditt ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen).

Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:

  1. Varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel.
  2. Varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis underkläder, badkläder och liknande produkter).
  3. Varor med tecken på användning för mer än att kontrollera passform, egenskaper och funktioner.
  4. Varor som blivit utsatta för smuts som smink, vätskefläckar, sand, grus, lera eller liknande.
  5. en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal;
  6. ljud- eller bildupptagningar (exempelvis en CD-skiva) eller datorprogram med bruten försegling eller
  7. digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium (exempelvis datorprogram, applikationer, spel, musik, videor eller texter där åtkomsten sker genom nedladdning från eller direktuppspelning).

Genom att du accepterar dessa villkor samtycker du till att ångerrätten inte gäller för digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium.

I samband med en beställning av vara för vilken ångerrätt inte gäller får du tydlig information om detta. Om en vara har förseglats får du inte bryta förseglingen om du vill kunna utöva din ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när du bryter förseglingen. Med försegling avses även teknisk plombering (exempelvis serienummer).

Om du vill ångra ett köp som gjorts via webbplatsen ska du, innan ångerfristen löpt ut, skicka ett klart och tydligt meddelande till Sportlala. Detta görs digitalt på hemsidan när du rapporterar en retur på en av dina lagda ordrar.

Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att du har mottagit varan samt under returfrakten (Tänk på att förpacka returvarorna ordentligt). Det är även du som kund har det ekonomiska ansvaret för att returen anländer Sportlala's fysiska returadress. Returskick som anländer postombud kommer inte hämtas av Sportlala. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar, räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till Sportlala. Varan ska skickas väl emballerad, i fint skick och i originalkartong. Returer ska göras till Sportlala enligt de metoder och anvisningar som anges på nedan.

Eftersom du som kund står för returfraktavgiften så erbjder Sportlala dig möjligheten att skicka returer med DHL som kommer att kosta 69 SEK (debiteras vid återbetalning). Vi hämtar inte ut returvaror hos postombud, därför måste returvarorna skickas som en spårbart företagspaket så att de ankommer vår returadress direkt. Kommer varorna till ett postombud kommer varorna att skickas tillbaka till dig med eventuellt tillkommande avgifter från respektive frakbolag för ej utplockad försändelse.

Sportlala betalar snarast tillbaka beloppet som du har betalat för varan, dock senast inom 14 dagar från och med det datum ditt meddelande om utövande av ångerrätten mottogs. Sportlala får dock vänta med återbetalningen tills Sportlala tagit emot varan eller att du har visat att varan sänts tillbaka, t.ex. genom ett inlämningskvitto. Leveranskostnader återbetalas ej. Återbetalningen kommer att ske till dig via det betalningsalternativ som du valde, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning. På det belopp som ska återbetalas har Sportlala rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

Om den returnerade varan ej uppfyller ovannämnda krav så kommer vi att skicka tillbaka varan till dig och debitera dig 250 SEK för frakt- och extra hanteringskostnader.

Ej uthämtad försändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten. För försändelse som inte lösts ut eller avbeställts, utan gått i retur till Sportlala, debiteras en avgift om för närvarande 150 SEK för att täcka våra omkostnader.

Reklamationspolicy

Vi garanterar att de varor du beställt är felfria vid leverans. Skulle du få en defekt eller fellevererad vara ber vi dig att kontakta vår kundservice snarast möjligt, dock alltid inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Meddelande som lämnas inom två månader efter det att du märkt felet ska alltid anses ha lämnats inom skälig tid. Om anmälan inte görs inom skälig tid, såsom anges ovan, kan Sportlala inte ta ansvar för felet.

Vi står självklart för fraktkostnaden tillbaka vid felleveranser samt defekta varor. Bristfälliga eller transportskadade varor ersätts om möjligt med ny vara. Om vi inte kan erbjuda en likvärdig produkt, återbetalas pengarna till fullo, inklusive frakt- och returkostnad.

Reklamerar du inte inom tre år från det att du har tagit emot varan, förlorar du helt rätten att åberopa felet.

Sportlala förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning.

Vid en eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Återbetalning

Rabattkoder & förmånskort återbetalas inte.

Vi vill även uppmärksamma att det i vissa fall kan ta någon bankdag från det att Sportlala gjort överföringen, innan pengarna kommer in på ditt konto.

Cookies

Vi värnar om din integritet, därför har du möjlighet att påverka hur vi hanterar cookies åt dig när du besöker Sportlala. Vi använder cookies för funktionalitet, statistik, marknadsföring samt för att förbättra din användarupplevelse. Läs mer