hamburger

Allmänna villkor

Priser

Vid beställning via webbplatsen gäller de priser som anges på webbplatsen. Priser anges i svenska kronor och är inklusive moms. Priserna inkluderar inte betalnings- och fraktavgifter, som anges separat.

Du kan betala på sätt som anges på webbplatsen. Vid fakturabetalning eller delbetalning kan det komma att göras en kreditupplysning. Sportlala förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt samt att ändra betalsätt om det som du valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet eller du inte godkänns för det valda betalsättet.

Faktura (med delbetalningsmöjlighet)

I samarbete med Fortus International Finance AB erbjuder vi betalning via faktura, på så sätt får du din beställning innan du betalar.

  • Vid betalning mot faktura måste Personnummer anges.
  • Leverans sker utan undantag till beställarens folkbokföringsadress.

Betalningsvillkor 14 dagar. Vid försenad betalning utgår lagstadgad påminnelseavgift med f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta med 2% (månadsränta) + gällande referensränta. Vid val av faktura som betalningssätt tillkommer en faktureringsavgift med 20 kr inkl moms.

Sedvanlig kreditprövning genomförs med kännedomskopia och leverans kan endast ske endast till folkbokförd adress. Observera att kreditprövningen inte påverkar din framtida kreditvärdighet.

Observera att du kan också välja att påbörja delbetalning av din Faktura på månadsbasis. Gäller dock endast för privatpersoner. Lägsta belopp att betala är 10% av fakturabeloppet (minimibelopp framgår av din faktura) - observera att samma förfallodatum på fakturan gäller om du väljer att påbörja delbetalning.

Väljer du att delbetala din faktura (minst 10%) gäller villkor i enlighet med Fortus Konto. För Konto gäller att ränta är f.n. 1,77 % per månad och beräknas på innevarande skuld den sista i månaden. Tillkommer aviseringsavgift på 29 kr per Kontosammanställning (en gång per månad) Exempel effektiv ränta: För köp på 6 000 kr som betalas över 6 månader blir totalbeloppet 6499,50 kr. Månadsbeloppet blir i detta exempel 1 083 kr och den effektiva räntan 17,59%.

Kontoavisering sker en gång per månad med 10 dagar som betalvillkor. Du kan när som helst avsluta ditt Konto, genom reglering av skulden, logga in på www.fortusfinance.conm. Villkor enl. SECCI för Konto genom Fortus International Finance AB finner du på www.fortusfinance.com.

Deladbetalning

Vi erbjuder dig som privatperson även möjligheten att dela upp din betalning med fördefinierad månadskostnad (3 - 36 månader). Givetvis kan du när som helst under löptiden betala hela den kvarvarande skulden - i så fall måste du kontakta Fortus Kundtjänst, 031-719 22 00. När du väljer DeladBetalning för ditt köp görs en kreditansökan. Du får omgående besked om din ansökan beviljats och Sportlala.se kan därefter behandla din beställning omgående. Med din beställning erhåller du ett kreditavtal. Kontrollera att uppgifterna stämmer, signera avtalet och returnera det omgående till Fortus International Finance.

Delbetalningsalternativ

  • 3 månader med f.n. 0 % ränta (uppläggningsavgift 95kr inkl. moms / aviavgift 29 kr)
  • 6 månader med f.n. 0 % ränta (uppläggningsavgift 195kr inkl. moms / aviavgift 29 kr)
  • 12 månader med f.n. 0 % ränta (uppläggningsavgift 295kr inkl. moms / aviavgift 29 kr)
  • 24 månader med f.n. 9,95 % ränta (uppläggningsavgift 295kr inkl. moms / aviavgift 29 kr)
  • 36 månader med f.n. 9,95 % ränta (uppläggningsavgift 395kr inkl. moms / aviavgift 29 kr)

Aviavgift om 29 kr (inkl. moms) tillkommer vid varje delfaktura.

Grundkraven för att beviljas delbetalning

  • Du måste ha fyllt minst 18 år
  • Du måste vara svensk medborgare
  • Du bör ha en fast årlig inkomst på minst 120 000 kr
  • Ordervärde från 1 500 SEK (inkl. moms)

Vid val DeladBetalning måste personnummer anges. Leverans sker utan undantag till beställarens folkbokföringsadress.

Effektiv ränta vid köp om t.ex. 10 000 kr med 0 % ränta i 12 månader är 14,30%.

Vid Deladbetalning varierar ditt kreditutrymme och beräknas när köpet slutförs.

Reklamation

Vi garanterar att de varor du beställt är felfria vid leveransen. Skulle du få en defekt eller fellevererad vara ber vi dig att kontakta vår kundservice snarast möjligt, dock alltid inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Meddelande som lämnas inom två månader efter det att du märkt felet ska alltid anses ha lämnats inom skälig tid. Om anmälan inte görs inom skälig tid, såsom anges ovan, kan Sportlala inte ta ansvar för felet.

Vi står självklart för fraktkostnaden tillbaka vid felleveranser samt defekta varor. Bristfälliga eller transportskadade varor ersätts om möjligt med ny vara. Om vi inte kan erbjuda en likvärdig produkt, återbetalas pengarna till fullo, inklusive frakt- och returkostnad.

Reklamerar du inte inom tre år från det att du har tagit emot varan, förlorar du helt rätten att åberopa felet.

Säljaren förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning.

Vid en eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Vid ej godkända reklamationer tar Sportlala ut en serviceavgift på 99 kr.

Vid reklamation

  1. Kontakta oss först för att erhålla en fraktsedel så slipper du stå för frakten.
  2. Ladda ner retursedeln här.
  3. Skriv ut denna retursedel (sida 1 och 2) och fyll i kontaktuppgifter samt returorsak.
  4. Adressen står på sida två. Klipp ut adressen och sätt fast på paketet.
  5. Returnera försändelsen och medsänd denna retursedel.
  6. Utbetalning sker efter att vi mottagit produkten, granskat och registrerat den.

Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp genom att meddela detta inom 14 dagar från det att du eller ditt ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen).

Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:

  1. varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel;
  2. varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis underkläder, badkläder och liknande produkter);
  3. en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal;
  4. ljud- eller bildupptagningar (exempelvis en CD-skiva) eller datorprogram med bruten försegling; eller
  5. digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium (exempelvis datorprogram, applikationer, spel, musik, videor eller texter där åtkomsten sker genom nedladdning från eller direktuppspelning).

Genom att du accepterar dessa villkor samtycker du till att ångerrätten inte gäller för digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium.

I samband med en beställning av vara för vilken ångerrätt inte gäller får du tydlig information om detta. Om en vara har förseglats får du inte bryta förseglingen om du vill kunna utöva sin ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när du bryter förseglingen. Med försegling avses även teknisk plombering (exempelvis serienummer).

Om du vill ångra ett köp som gjorts via webbplatsen ska du, innan ångerfristen löpt ut, skicka ett klart och tydligt meddelande till Sportlala.

Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att du har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till Sportlala. Varan ska skickas väl emballerad, i fint skick och i originalkartong. Returer ska göras till Sportlala enligt de metoder och anvisningar som anges på nedan.

Vid åberopande av ånggerrätt

  1. Ladda ner retursedeln här.
  2. Skriv ut denna retursedel (sida 1 och 2) och fyll i kontaktuppgifter samt returorsak.
  3. Adressen står på sida två. Klipp ut adressen och sätt fast på paketet.
  4. Returnera försändelsen, medsänd denna retursedel.
  5. Utbetalning sker efter att vi mottagit produkten, granskat och registrerat den.

Sportlala betalar snarast tillbaka beloppet som du har betalat för varan, dock senast inom 14 dagar från och med det datum ditt meddelande om utövande av ångerrätten mottogs. Sportlala får dock vänta med återbetalningen tills Sportlala tagit emot varan eller du har visat att varan har sänts tillbaka, t.ex. genom ett inlämningskvitto. Leveranskostnader återbetalas ej. Återbetalningen kommer att ske till dig via det betalningsalternativ som du valde, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning. På det belopp som ska återbetalas har Sportlala rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

Om den returnerade varan ej uppfyller ovannämnda krav så kommer vi att sända tillbaka varan till dig och debitera dig 250 kronor för frakt- och extra hanteringskostnader.

Ej uthämtad försändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten. För försändelse som inte lösts ut eller avbeställts, utan gått i retur till Sportlala, debiteras en avgift om för närvarande 150 kr för att täcka våra omkostnader.

Rabattkoder

Sportlala har ofta stora rabatter på sina produkter, men erbjuder även extra rabatter genom rabattkod eller LalaCoins.

Det går inte att kombinera olika rabattkoder och det går inte att kombinera rabattkoder med LalaCoins. Det går att kombinera rabattkod eller LalaCoins med presentkort.

Bytesrätt

Eftersom Sportlala endast tillhandahåller kampanjer som både är tids- och volymbegränsade är det inte möjligt att byta varor.

Återbetalning

Kampanjkoder återbetalas inte.

Vi vill även uppmärksamma att det i vissa fall kan ta någon bankdag från det att Sportlala gjort överföringen, innan pengarna kommer in på ditt konto.

Frakt

Vad kostar frakten?

Vi har ett fast pris på 49kr.

Vad är det för leveranstid?

Den förväntade leveranstiden av varan framgår av orderbekräftelsen, i kassan och/eller på den aktuella kampanjsidan.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?

Om ett paket inte hämtas ut inom 14 dagar från att det har anlänt på hämtningsplatsen så skickas det i regel tillbaka till SPORTLALA. Om detta beror på att du som kund har valt att inte hämta ut paketet så tillkommer en avgift på 150 SEK. Därför är det väldigt viktigt att du har angivit rätt telefonnummer och adressuppgifter så att paketet inte skickas tillbaka på grund av detta.

Kommer varan till min brevlåda eller måste jag hämta ut den?

Varor som är tillräckligt små för att skickas som brev kommer till ditt brevinkast. Varor som är större skickas som paket till närmsta postutlämningsställe. Du blir då aviserad via SMS när ditt paket finns att hämta ut. Har du inte hämtat ut din försändelse efter 7 dagar skickar posten en brevavisering till din angivna leveransadress.

Jag fick ett meddelande om att min beställning finns klar att hämtas, men kan dessvärre inte hämta ut det i tid. Går det att förlänga liggtiden på ett paket?

Det går bra! Kontakta vår kundservice så hjälper de dig vidare. Observera att vi debiterar en avgift på 150kr per försändelse. Detta på grund av administrativa kostnader från logistikfirman.

Vad gör jag om en vara är felaktig, defekt eller saknas när jag packat upp min försändelse?

Åberopande av ångerrätt och reklamationer beskrivs under Köpvillkor.
Vid en eventuell tvist har vi som policy att följa rekommendationer från den svenska organisationen för reklamationer inom handel, Allmänna Reklamationsnämnden.

Att handla till Norge

Vad kostar frakten?

För varor upp till 32 kg kostar frakten inkl. utkörning 120 SEK.

Notera dock att för adresser belägna norr om Bergen tillkommer en avgift om 90 - 110 SEK som debiteras direkt från vår fraktpartner UPS.

Tillkommer det några ytterligare avgifter?

Vår fraktparter UPS förskottsbetalar tull och moms till de norska myndigheterna för att underlätta och påskynda hanteringen.

För detta tar UPS en avgift om 3% av ordervärdet eller lägst 155 SEK.

Denna avgift samt norsk tull och moms debiteras direkt från UPS.

Ångerrätt och reklamationer

Åberopande av ångerrätt och reklamationer beskrivs under Köpvillkor..

Cookies

Vi värnar om din integritet, därför har du möjlighet att påverka hur vi hanterar cookies åt dig när du besöker Sportlala. Vi använder cookies för funktionalitet, statistik, marknadsföring samt för att förbättra din användarupplevelse. Läs mer